«Академічна доброчесність» на офіційному вебсайті університету: http://integrity.kpnu.edu.ua/
Згідно Кодексу академічної доброчесності Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка (нова редакція) кожен учасник освітнього процесу несе відповідальність за дотримання принципів академічної доброчесності, моральних правил, етичних і корпоративних норм у навчальній, науковій, дослідницькій, управлінській та інших видах діяльності. Контроль за дотриманням учасниками освітнього процесу принципів академічної доброчесності здійснюють гаранти освітніх програм, завідувачі відповідних кафедр, декан факультету, його заступники та куратори академічних груп, органи громадського самоврядування.
З метою моніторингу обізнаності щодо принципів, порушень та інших основних засад академічної доброчесності, а також зворотнього зв’язку науково-педагогічні працівники кафедри та здобувачі вищої освіти двічі на рік проходять опитування:
- Анкета «Дотримання академічної доброчесності здобувачами вищої освіти ОС «бакалавр»/«магістр» у Кам’янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка»;
- Анкета «Дотримання академічної доброчесності науково-педагогічними працівниками в Кам’янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка».
Відповідно до «Положення про дотримання академічної доброчесності педагогічними, науково-педагогічними, науковими працівниками та здобувачами вищої освіти в Кам’янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка» (нова редакція), а також Методичних рекомендацій з перевірки наукових, навчально-методичних праць науково-педагогічних працівників, дипломних робіт (проєктів) здобувачів вищої освіти Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка на академічний плагіат дипломні (випускні кваліфікаційні) та курсові роботи здобувачів вищої освіти проходять процедуру перевірки на наявність плагіату.
Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та наукових (творчих) досягнень.
В межах опанування освітніх компонент кафедри окремими модулями відображено тематику нормативно-правового забезпечення, принципи, види порушень, відповідальності та інших основних засад академічної доброчесності:
- «Методика наукових досліджень» – для здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня вищої освіти (Ящишина І.В. – доктор економічних наук, професор кафедри менеджменту);
- «Основи наукових досліджень» – для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (Ящишина І.В. – доктор економічних наук, професор кафедри менеджменту);
- «Вступ до спеціальності» – для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (Олійник Н.Ю. – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри менеджменту).
Здобувачі вищої освіти беруть активну участь у присвячених академічній доброчесності семінарах та тренінгах, які проводить голова Комісії з питань академічної доброчесності – завідувачка кафедри економіки підприємства, професор Наталія МАЗУР.
Важливість таких заходів диктується вимогами часу. Здобувачі вищої освіти мають засвоїти поняття академічної доброчесності; ознайомитись з основними нормативними документами, що регламентують питання академічної доброчесності в Університеті; вивчити основні принципи академічної доброчесності, якими повинні керуватися учасники освітнього процесу; розібрати види порушень академічної доброчесності та можливості притягнення до академічної відповідальності, адже саме академічна доброчесність дозволяє системі освіти залишатися такою, що справді дає знання та навички, а не лише документи про здобуття освіти.
Здобувачі вищої освіти знають основоположні принципи академічної доброчесності, якими повинні керуватися під час освітнього процесу, порядок реалізації політики академічної доброчесності в університеті, основні види порушень, а також відповідальність за порушення академічної доброчесності під час навчання в університеті.
Викладачі кафедри менеджменту прийняли активну участь в загальноуніверситетському онлайновому воркшопі «Академічна доброчесність в освітньо-наукових вимірах сьогодення»
Останніми роками українська наукова та освітня спільнота все більше звертається до питань академічної доброчесності та впровадження міжнародних академічних стандартів,адже академічна доброчесність – це дієвий інструмент забезпечення якості вищої освіти. З огляду на актуальність зазначеного питання 19 травня в К-ПНУ провели загальноуніверситетський онлайновий воркшоп «Академічна доброчесність в освітньо-наукових вимірах сьогодення».
Мета заходу – обговорити актуальні питання політики дотримання академічної доброчесності в закладах вищої освіти, акцентувати увагу на нових підходах до навчання та викладання, практиці формування ключових етичних цінностей в освітньому процесі і науковій діяльності вишу.
Воркшоп розпочали із вітального слова в.о. ректора університету Володимира Дубінського, який зазначив, що одним із важливих завдань, яке сьогодні визначає кожен заклад вищої освіти, є питання відповідності нормам і вимогам європейських цінностей, моделям і підходам щодо організації освітньої, наукової, методичної роботи. У цьому контексті важливим є вироблення власної політики дотримання академічної доброчесності.
Шляхи реалізації такої політики та перспективи щодо вдосконалення системи академічної доброчесності в К-ПНУ окреслила доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри економіки підприємства, голова комісії з питань академічної доброчесності К-ПНУ Наталія Мазур. Наталія Анатоліївна акцентувала увагу присутніх на важливості дотримання положень Кодексу академічної доброчесності Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка та Положення про дотримання академічної доброчесності науково-педагогічними працівниками та здобувачами вищої освіти Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, заходах, які реалізує К-ПНУ для популяризації академічної доброчесності.
Кандидат географічних наук, голова наукового товариства студентів, аспірантів, докторантів і молодих вчених К-ПНУ Владислав Гарбар окреслив основні шляхти і методи запобігання плагіату в наукових роботах здобувачів вищої освіти, зокрема наголосив на розмежуванні основних видах плагіату та рекомендаціях щодо правильного цитування наукових джерел.
Методист вищої категорії навчального відділу, старший викладач кафедри української мови, кандидат філологічних наук Зореслава Шевчук у своєму виступі «Це не(добро)чесно: що повинен знати студент про академічну доброчесність?» зазначила основні чинники, які формують академічну культуру сучасного студентства, а також здійснила порівняльних аналіз щодо вчинення неправомірних практик у різних країнах Європи та США.